Tina Depré

 

 

 

 

 

 

 


Ik ben afgestudeerd als klinisch psycholoog in 2001 (KU Leuven) en heb ervaring in een privé-praktijk, slachtofferbegeleiding en onderwijs. Om beter tegemoet te komen aan de hulpvraag van cliënten, heb ik tal van inspirerende bijscholingen gevolgd. Momenteel volg ik nog de opleiding integratieve kind- en jeugdpsychotherapie (AIHP) te Gent.

Je kan bij mij terecht voor diverse klachten zoals angst, depressie, burn-out, stress, rouw, acute of chronische pijn, trauma, agressie, assertiviteitsproblemen, relatieproblemen, dementie, levensfaseproblematiek etc. en ernstige psychische stoornissen. De begeleiding kan ook doorgaan in familieverband.

Tijdens inzichtgevende of ondersteunende gesprekken wordt dieper ingegaan op de klachten en worden belangrijke thema’s aangekaart. De begeleiding wordt steeds aangepast aan de hulpvraag.

  • Heb je eerder nood aan gesprekken, dan wordt gesprekstherapie aangeboden.
  • Reflecteer je graag tussen de sessies door of heb je nood aan meditatie of ontspanning, dan worden gesprekken, opdrachten, MBCT of relaxatietherapie gevarieerd aangeboden.
  • Voor kinderen is er een aangepast aanbod van speltherapie en ook bij jongeren wordt gewerkt met allerhande opdrachten.
  • Ook het aanleren van een efficiënte studiemethode bij jongeren en studenten of faalangsttraining is mogelijk.

MBCT?

De therapeutische stroming Mindfulness Based Cognitive Therapy is een combinatie van boeddhistische meditatie en klassieke psychologie en heeft een positieve impact op lichaam en geest. De Amerikaanse arts en Harvard-professor Benson, de Amerikaan Jon Kabbat- Zinn en Oxford- professor en klinisch psycholoog Williams constateerden heilzame effecten bij stressgerelateerde klachten, pijnklachten, een sluimerende of milde depressie, piekeren en slaapstoornissen. Ook in België werd er een training uitgewerkt door Dr. David Dewulf. Inmiddels is aangetoond dat de technieken van MBCT ook een toegevoegde waarde hebben voor mensen die geen klachten ervaren, maar streven naar een groter bewustzijn, acceptatie en loslaten en zo komen tot een diepere wijsheid en verbinding met zichzelf en de omgeving.

Relaxatietherapie?

Sommige mensen hebben meer baat bij de klassieke vormen van relaxatietherapie zoals de autogene training van Schultz of de progressieve relaxatie van Jacobson. Dankzij relaxatietherapie kan het spanningsniveau gereduceerd worden en leert men spanning loslaten. De technieken kunnen ook gebruikt worden om de zelfcontrole te verhogen in prestatiesituaties zoals examens, voordrachten, sportprestaties, etc.