Ellie & Marleen vertellen over het kinderkampje 'hey, ik ben oké'.

In dit interview vertelt onze bevlogen psychologe Ellie Kloeck wat haar motiveert om deze kampjes te geven. Ook Marleen Jans vertelt wat meer over hoe zo'n kampjes in hun werk gaan. Marleen is oprichter en bezieler van Ankerpunt VZW. Marleen heeft decennialange ervaring in het uitwerken en geven van kampjes. 

Ellie, dit is nu de 7de keer dat je het kampje geeft, wat motiveert je om ' Hey, ik ben oké' te geven?

Ellie: Mijn grootste motivatie is dat alle kinderen zich wel in hun vel voelen. Dat ze zichzelf met hun talenten ontdekken en weten 'Hey, ik ben oké' zoals ik ben. Ik vind het belangrijk dat kinderen in interactie met anderen, zelfzeker zijn en voor zichzelf durven opkomen.

Wat houdt zo'n kampje concreet in? Waar zijn jullie mee bezig?

Ellie: We werken rond zelfvertrouwen, weerbaarheid, niet enkel op vlak van pesten, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van doorzetten als iets even niet loopt zoals verwacht. En het leren omgaan met tegenslagen of onverwachte moeilijke gebeurtenissen, zoals nu met corona. 

Marleen: De rode draad doorheen ons kamp is het verhaal van 'De Wondere Ommesprong'. Ik schreef dit verhaal speciaal voor dit kampje. Het gaat over twee paardjes die een opdracht krijgen om een tocht te maken naar de Wondere Ommesprong. Onderweg komen ze andere dieren tegen elk met zijn eigen karakter, kleine kantjes en mooie talenten. Samen beleven ze heel wat avonturen. Samenwerken is hier de boodschap. Meer verklappen we nog niet, ...

Wat is de leeftijd van de kinderen voor dit kampje? 

Marleen: Meestal zijn de kinderen tussen  6 jaar en 11 jaar oud. Dat werkt erg goed. Als het leeftijdsverschil soms wat groter is, krijgen de ouderen meer verantwoordelijkheid. Op die manier kunnen ze soms experimenteren met een andere rol op te nemen dan in de thuissituatie, zoals eens de grote broer of zus spelen, terwijl ze thuis misschien de kleinste zijn.
Jongere kinderen durven zich dan weer openstellen voor die 'groten'.

Hoeveel kinderen kunnen er deelnemen op zo'n kamp?

Ellie: We werken steeds in een kleine groep van kinderen, meestal een 7 - tal deelnemers.

Dat zijn niet zo'n grote groepen. Heeft dit een speciale reden? 

Marleen: Jazeker. Alhoewel we voor elk kampje een draaiboek hebben, blijven we toch steeds sterk op maat werken. Wat heeft dit kind / deze groep nodig. Daar gaan we onzettend op focussen.  

Het is dan ook belangrijk het kampje te starten met het creeëren van veiligheid. Dan pas kunnen kinderen openbloeien, leren en experimenteren.

 

Is dit niet veel werk voor één persoon?

Ellie: Inderdaad, daarom werk ik trouwens nooit alleen. Eigenlijk staat er een heel team achter mij. Ze helpen mij met de voorbereiding en de verwerking van het kampje. Er is altijd minstens één extra helper of begeleider om alles in goede banen te leiden. Zo heb ik ook de handen vrij om kinderen te observeren. Dat is nodig om hen tips te kunnen geven wanneer het ergens wat moeilijker loopt. Hier kunnen ze echt met elkaar oefenen om later de transfer te maken naar school of hobbyclub, waar ze die vaardigheden nodig hebben. Deze methodiek maakt onze kampjes dan ook uniek!

"Deze methodiek maakt onze kampjes uniek!"

 

Komen de kinderen met een specifieke vraag?

Ellie: Sommige  kinderen voelen zich om de een of andere reden niet goed in hun vel of hebben het moeilijk op school.  Dit kunnen kinderen zijn die gepest worden op school, of net de pesters zelf. Of kinderen die het moeilijk hebben om elkaars verschillen te respecteren, faalangstig zijn, ...

Marleen: Onze kampjes zijn er eigenlijk voor iedereen. Op een creatieve en interactieve manier leren ze met onverwachte moeilijkheden om te gaan (zoals corona),  weerbaar te zijn en in zichzelf te geloven. Een boost die elke ouder zijn kind toewenst. Daarom zorgen we voor veel  humor Er wordt veel gelachen en plezier gemaakt.

 

"Een boost die elke ouder zijn kind toewenst."

 

Zie jij een verschil met de eerste dag en de laatste dag van een kampje?

Marleen: De meeste kinderen komen erg aarzelend in Ankerpunt aan.  Meestal is het ijs zeer snel gebroken. De hele week ravotten ze samen en maken ze veel plezier. Op het einde van het kampje vinden ze het spijtig dat het al gedaan is.

Ellie: Soms zijn er grote stappen gezet, soms meer subtiel. Sommige dingen vragen dan ook meer tijd. 
Afgelopen kampje was er een meisje met een laag zelfbeeld en weinig vriendjes op school. Op dag drie had ze haar plekje in de groep al gevonden. Ze leerde haar mening kordaat zeggen, sterk staan, nee zeggen, haar grenzen aangeven. Het is prachtig om te zien hoe dat ze op heel korte tijd opengebloeid is. Haar mama stuurde me achteraf nog een bedankmailtje.

Marleen: De bedoeling is dat ze datgene wat ze geleerd hebben, kunnen doortrekken in het (school)leven van alle dagen. Hier oefenen ze er tijdens het kampje op. 

 

Welke opdrachtjes krijgen de kinderen zoal?

Ellie: Een van de opdrachten doorheen de week is het boetseren met klei of het tekenen van dat figuurtje dat het best bij henzelf past. Het draait erom dat ze zichzelf kunnen herkennen in een bepaald diertje maar ook dat ze de andere kinderen kunnen linken aan een diertje. Verder leggen we de nadruk op de positieve eigenschappen van bepaalde 'labels'.  Zo is ons hyperactief kolibrietje erg creatief, sportief en enthousiast.

Tegelijkertijd is het ook belangrijk dat ze weten hoe je innerlijke rust kan krijgen en hoe ze hun eigen lichaam beter kunnen controleren.

 

Ik kan me inbeelden dat ze er thuis ook nog graag over praten. Worden de ouders betrokken in heel dit proces?

Marleen: We informeren de ouders met een heen en weer boekje. Ook organiseren we ieder kamp een oudermoment. Dat is een gezellig samenzijn waarop we  aan de hand van een powerpoint tonen wat de kinderen geleerd en gedaan hebben.  Achter ieder spel dat we spelen, of achter iedere activiteit zit een leerdoel.

Verder stellen we  tijdens dit oudermoment de algemene werking van Ankerpunt voor, en is er plaats voor een korte nabespreking per kind. Ouders krijgen ook concrete tips om de transfer naar huis en school waar te maken. Indien nodig, kan er voor opvolging gezorgd worden, onder de vorm van individuele of gezinsbegeleiding.

Ellie: Persoonlijk vind ik het altijd leuk om feedback van de ouders te krijgen, over hoe hun kind er thuis over spreekt of hoe hij/zij er mee bezig is.

Marleen: Soms spreken de ouders me jaren nadien nog aan. Ze vertellen me dan dat wanneer hun kind het even moeilijk heeft, ze aan de diertjes uit het verhaal denken. Vb. 'Mama, ik ga het oplossen zoals het aapje.'

Hoe komen ze bij jullie terecht?

Marleen: Meestal worden ze van de school uit of door het CLB naar ons doorverwezen. Er zijn  ook heel wat ouders die op eigen initiatief komen. Ze vinden ons via mond aan mond reclame van tevreden ouders of via de website.

Gaan deze kampjes alleen door in de zomervakantie?

Neen hoor, deze kampjes en workshops staan een heel jaar op het programma in het Ankerpunthuis, zowel tijdens de andere schoolvakanties als op zaterdagnamiddagen. Op vraag gaan we ook naar scholen of naschoolse opvang met deze workshops.

Bedankt Ellie en Marleen, om ons een inkijk te geven in je werk tijdens de vakanties! En vooral doe zo verder! 

Meer lezen over 'Hey, ik ben oké'

Terug naar nieuwsbrief juni 2020

Klik op de poster om meer over ALLE zomeractiviteiten  te weten te komen